KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2024

Pörssitiedotteet Julkaistu 24.04.2024

KONE Oyj, pörssitiedote, 24. huhtikuuta 2024 klo 8.30

KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2024

Hyvä alku vuodelle liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden parantumisen myötä

Tammi-maaliskuu 2024

• Saadut tilaukset laskivat 1,2 % 2 235,7 (1-3/2023: 2 263,1) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna tilaukset kasvoivat 1,6 %.
  • Liikevaihto kasvoi 0,5 % 2 568,2 (2 556,6) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto kasvoi 2,7 %.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 262,4 (238,3) miljoonaa euroa eli 10,2 % (9,3 %) liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto (adjusted EBIT) oli 262,4 (241,9) miljoonaa euroa eli 10,2 % (9,5 %) liikevaihdosta.*
  • Liiketoiminnan rahavirta (ennen rahoituseriä ja veroja) oli 398,2 (456,0) miljoonaa euroa.

Liiketoimintanäkymät vuodelle 2024 (täsmennetty)

KONE arvioi liikevaihdon kasvun olevan 0-5 % vertailukelpoisin valuuttakurssein vuonna 2024. Oikaistun liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan välillä 11,5 % ja 12,3 %. Olettaen, että valuuttakurssit pysyisivät huhtikuun 2024 tasolla, niiden vaikutus oikaistuun liikevoittoon olisi rajallinen.

Aiemmin KONE arvioi liikevaihdon pysyvän vakaana tai kasvavan hieman vertailukelpoisin valuuttakurssein vuonna 2024. Oikaistun liikevoittomarginaalin paranemisen odotettiin jatkuvan vuonna 2024, joskin kannattavuutta tukevia tekijöitä odotettiin olevan vähemmän kuin vuonna 2023.

Avainluvut1-3/20241-3/2023Muutos1-12/2023
Saadut tilauksetMe2 235,72 263,1-1,2 %8 577,7
TilauskantaMe9 133,0 9 176,2 -0,5 % 8 715,7
LiikevaihtoMe2 568,22 556,60,5 %10 952,3
LiikevoittoMe262,4238,310,1 %1 200,1
Liikevoittomarginaali%10,29,311,0
Oikaistu liikevoitto (Adjusted EBIT) *Me262,4241,98,4 %1 248,4
Oikaistu liikevoittomarginaali (Adjusted EBIT -marginaali) *%10,29,511,4
Voitto ennen verojaMe265,7241,110,2 %1 206,1
Tilikauden voittoMe205,9185,710,9 %931,6
Laimentamaton osakekohtainen tulose0,390,3610,5 %1,79
Rahavirta liiketoiminnasta (ennen rahoituseriä ja veroja)Me398,2456,01 485,2
Korollinen nettovelkaMe-437,9 -738,8 -1 013,4
Omavaraisuusaste%32,8 32,5 40,9
Oman pääoman tuotto%33,8 30,0 33,0
Nettokäyttöpääoma (sisältäen rahoituserät ja verot)Me-921,8 -1 032,3 -861,2
Nettovelkaantumisaste%-20,9 -35,4 -36,4

*KONE esittää vaihtoehtoisena tunnuslukuna oikaistun liikevoiton (adjusted EBIT), jonka tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-maaliskuussa 2024 ei ollut vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Vertailukaudella vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisälsivät uudelleenjärjestelytoimenpiteisiin liittyviä kuluja ja myytäviksi luokiteltujen Venäjän liiketoimintojen uudelleenarvostuksesta aiheutuneen positiivisen vaikutuksen.

Toimitusjohtaja Philippe Delorme:

"Vuosi alkoi hyvin vaihtelevasta toimintaympäristöstä huolimatta. Monissa osissa maailmaa saatujen tilaustemme kehitys oli erittäin hyvää. Kasvu oli vahvinta Intiassa, Kaakkois-Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Voitimme useita tärkeitä infrastruktuuriprojekteja sekä modernisoinnissa että uudisrakentamisen ratkaisuissa, ja kasvatimme edelleen markkinaosuuttamme modernisoinnissa laajemminkin. Samaan aikaan uudisrakentamisen ratkaisujen saatuihin tilauksiin vaikutti edelleen negatiivisesti kiinteistömarkkinoiden laskusuhdanne, erityisesti Kiinassa. Tästä huolimatta suhtaudumme optimistisesti markkinoiden kasvumahdollisuuksiin. Olemme nostaneet hieman markkinanäkymiämme uudisrakentamisen ratkaisujen markkinoille Euroopassa ja Amerikassa sekä modernisointimarkkinalle Amerikassa.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksemme oli jälleen osoitus liiketoimintamme resilienssistä. Liikevaihtomme kasvoi kolme prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein huolto- ja modernisointiliiketoimintojen vahvan kasvun siivittämänä. Kannattavuus parani edelleen ja rahavirta oli hyvä. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen monien osa-alueiden kehitykseen ensimmäisellä vuosineljänneksellä, tiedostaen samalla, että meillä on yhä tehtävää tavoitteidemme saavuttamiseksi. Haluan kiittää kaikkia KONEen työntekijöitä vahvasta alusta vuodelle 2024. Ensimmäinen vuosineljännes on nyt takanamme, ja olemme täsmentäneet vuoden 2024 liiketoimintanäkymiämme. Odotamme liikevaihdon kasvun olevan 0-5 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein ja oikaistun liikevoittomarginaalin olevan välillä 11,5 % ja 12,3 % vuonna 2024.

Minulla on ollut mahdollisuus viettää enemmän aikaa KONEen tiimien ja asiakkaidemme kanssa ympäri maailmaa ensimmäisen vuosineljännekseni aikana KONEella, ja näen monia hienoja mahdollisuuksia edessämme. Meillä on useita vahvuuksia, kuten ainutlaatuinen kulttuurimme ja erinomaiset innovaatiot, joita meidän on nyt skaalattava nopeasti. Yksi jännittävä mahdollisuus kumpuaa vahvan asiakaskeskeisen ajattelumme yhdistämisestä digitaaliseen murrokseen, jota pyrimme vauhdittamaan huoltoliiketoiminnassa. Myös vastuullisuus on näyttäytynyt yhteisenä prioriteettina henkilöstömme ja asiakkaidemme keskuudessa. Olemmekin pohjustaneet tietä nopeammille vähennyksille Scope 3 -päästöissä esimerkiksi pyrkimällä tuomaan regeneratiiviset koneistot standardivalinnaksi. Julkaisemme tänään myös vastuullisuusraporttimme, jossa kerromme lisää edistymisestämme vastuullisuuden edelläkävijänä alallamme."

Toimintaympäristö tammi-maaliskuussa 2024

Globaali uudisrakentamisen ratkaisujen markkina laski hieman ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ja kysynnässä oli alueellisia eroja. Pohjois-Amerikassa markkina laski selvästi. Euroopassa aktiviteetti oli vaihtelevaa. Etelä- ja itäosissa Eurooppaa aktiviteetti kasvoi, kun taas länsiosissa ja Pohjoismaissa aktiviteetti oli heikkoa. Aasian ja Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alueella markkina kasvoi huomattavasti kysynnän jatkuessa vahvana esimerkiksi Intiassa. Aktiviteetti laski selvästi Kiinassa kiinteistömarkkinoilla jatkuneen laskusuhdanteen vuoksi.

Huoltomarkkina kasvoi laaja-alaisesti. Kasvu oli hienoista kehittyneemmillä markkinoilla ja selvää Aasian ja Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alueella sekä Kiinassa. Modernisointimarkkina kasvoi kaikilla alueilla.

Kova kilpailu vaikutti hinnoitteluympäristöön uudisrakentamisen ratkaisujen markkinalla Kiinassa, kun taas muualla maailmassa hinnoittelu oli vakaampaa. Huolto- ja modernisointimarkkinoilla hinnoitteluympäristö oli suotuisa.

Markkinanäkymät 2024 (päivitetty)

Uudisrakentamisen ratkaisujen markkinalla aktiviteetin odotetaan olevan vakaa sekä Pohjois-Amerikassa että Euroopassa. Aasian ja Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alueella markkinan odotetaan kasvavan selvästi. Kiinassa aktiviteetin odotetaan laskevan lähes 10 prosenttia yksiköissä mitattuna.

Modernisointimarkkinoiden odotetaan kasvavan kaikilla alueilla. Kasvua tukevat ikääntyvä laitekanta sekä vastuullisuuden ja rakennusten muunneltavuuden korostuminen.

Huoltoaktiviteetin odotetaan kasvavan hieman kehittyneemmillä markkinoilla ja kasvavan selvästi Aasian ja Tyynenmeren alueella, Lähi-idässä ja Afrikassa sekä Kiinassa.

Liiketoimintanäkymät 2024 (täsmennetty)

Liikevaihdon kasvun keskeisiä ajureita ovat myönteiset näkymät huolto- ja modernisointiliiketoiminnoissa sekä vahva tilauskanta. Uudisrakentamisen ratkaisujen markkinan lasku Kiinassa rasittaa kasvunäkymiä.

Keskeisiä kannattavuuden ajureita ovat huolto- ja modernisointiliiketoimintojen liikevaihdon kasvu, paremmin hinnoiteltujen tilausten toimitukset sekä kustannussäästöt toimintamallin uudistuksen myötä. Päätöksen kasvattaa hieman tutkimus- ja kehitys- sekä IT-investointeja odotetaan vaikuttavan tulokseen negatiivisesti yhdessä sitkeän kustannusinflaation kanssa.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet

Lehdistölle järjestetään englanninkielinen Microsoft Teams -puhelu keskiviikkona 24. huhtikuuta klo 9.00. Lehdistön edustajia pyydetään ilmoittautumaan puheluun sähköpostitse osoitteeseen media@kone.com, josta he saavat linkin puhelua varten.

Englanninkielinen webcast-lähetys analyytikoille alkaa klo 10.30 ja on seurattavissa osoitteessa https://join.rajucast.tv/kone-2024-0424-q1. On demand -taltiointi webcast-lähetyksestä on saatavilla myöhemmin samana päivänä osoitteessa www.kone.com. Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin kautta.

USA: +1 786 697 3501
Iso-Britannia: +44 (0) 33 0551 0200
Suomi: 09 2319 5437
Osallistujatunnus: 240424

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 0031

Philippe Delorme

Ilkka Hara
talousjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2023 KONEen liikevaihto oli 11,0 miljardia euroa, ja vuoden 2023 lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

KONE Osavuosikatsaus Q1 2024