• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet
  • 2002-08-21 KONE Finance Oy:n julkinen ostotarjous Partek Oyj Abp:n osakkeista ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavista arvopapereista - tarjouksen tulos

Pörssitiedotteet Julkaistu 21.08.2002

TIEDOTTA EI SAA JULKAISTA YHDYSVALLOISSA, JAPANISSA, KANADASSA TAI AUSTRALIASSA
KONE julkisti ostotarjouksen Partekin osakkeista ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavista arvopapereista 20.5.2002. Tarjousaika alkoi 18.6.2002 ja päättyi 16.8.2002. Tarjous käsitti osaketarjouksen, optiotarjouksen, debentuuritarjouksen sekä pääomalainatarjouksen. KONE tiedotti 16.8.2002 tarjousajan päättymisestä sekä ilmoitti toteuttavansa tarjouksen. Tarjousmenettelyssä tarjottujen instrumenttien kauppa toteutetaan 23.8.2002 ja tarjoushinta suoritetaan 28.8.2002 mennessä luottolaitosten maksuliikenteen aikataulun mukaisesti. Korkohyvityksiä ryhdytään maksamaan 23.8.2002 alkaen.
Tarjousajan aikana yhteensä 8.665 Partekin osakkeenomistajaa eli noin 87,4 prosenttia Partekin osakkeenomistajista hyväksyi KONEen tarjouksen. Tarjousmenettelyssä KONEelle tarjotut osakkeet yhdessä KONE-konsernin jo omistamien Partek-osakkeiden kanssa edustavat yhteensä noin 99,1 prosenttia Partekin osakkeista ja kaikkien osakkeiden tuottamasta äänimäärästä.
Lisäksi tarjouksen kohteina olleista Partekin vuonna 1994 liikkeeseen laskemista vaihdettavan debentuurilainan debentuureista tarjottiin KONEelle yhteensä 13.728 debentuuria, eli noin 91,2 prosenttia ulkona olevista debentuureista.
Pääomalainatarjouksen kohteina olleista Partekin vuonna 1999 liikkeeseen laskemista vaihdettavan pääomalainan lainaosuuksista tarjottiin KONEelle yhteensä 20.131 lainaosuutta, eli noin 66,0 prosenttia ulkona olevista lainaosuuksista.
Optiotarjouksen hyväksyi yhteensä neljä vuoden 1997 optio-oikeuden omistajaa, joiden omistuksessa on yhteensä 40.000 optio-oikeutta. Vuoden 1997 optio-oikeuksien kokonaismäärä on 1.260.000, jotka jakautuvat A-sarjaan ja B-sarjaan. Optio-oikeuksien tarjoushinta oli 0,01 euroa optio-oikeudelta.
KONE on ilmoittanut 14.6.2002 päivätyssä tarjousasiakirjassa, että mikäli tarjouksen toteuttamisen edellytykset täyttyvät ja tarjous toteutetaan, KONE tulee tekemään tarjousajan päättymisen jälkeen muille Partekin osakkeenomistajille ja osakkeisiin oikeuttavien arvopaperien haltijoille arvopaperimarkkinalain 6 luvun 6 §:n mukaisen lunastustarjouksen ja edelleen osakeyhtiölain 14 luvun 19 §:n mukaisen lunastus-vaatimuksen. KONE tulee julkistamaan arvopaperimarkkinalain tarkoittaman lunastustarjouksen arviolta viikolla 36 ja sen kesto tulee olemaan vähintään yksi kuukausi. Lisäksi KONE tulee tekemään osakeyhtiölain mukaisen lunastusvaatimuksen Partekin hallitukselle.
Viimeistään kun omistusoikeus Partekin kaikkiin osakkeisiin on lunastusmenettelyjen seurauksena siirtynyt Koneelle, KONE tulee hakemaan osakkeiden julkisen noteerauksen lopettamista Helsingin Pörssissä. Tämän arvioidaan tapahtuvan vielä vuoden 2002 kuluessa.
Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri
KONE Finance Oy
Aimo Rajahalme
hallituksen puheenjohtaja
Lisätietoja antaa:

Tapio Hakakari, puhelin 020 475 4226, GSM 0400 408 316.
Tiedotetta ei saa julkistaa tai jakaa kokonaan tai osin Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan tai Japaniin tai näissä maissa.
Tarjousta ei suoraan tai välillisesti tehdä Yhdysvalloissa tai kohdisteta Yhdysvaltoihin, käyttäen postilaitosta tai mitään osavaltioiden välisen tai kansainvälisen kaupan välineitä (sisältäen muun muassa telefaksin, teleksin, puhelimen tai internetin) eikä tarjousta suoraan tai välillisesti tehdä Kanadassa, Australiassa tai Japanissa, eikä sitä myöskään kohdisteta näihin maihin.