Lehdistötiedotteet Julkaistu 06.10.2010

KONE on sopinut 29 hissin ja kahden liukuportaan toimittamisesta Wienissä sijaitsevaan DC Tower 1:een. Ranskalaisen Dominique Perraultin suunnittelemasta, 220 metriin kohoavasta DC Tower 1:stä tulee paitsi Itävallan korkein rakennus, myös Wienin kaupungin uusi moderni ja näyttävä maamerkki. Se edustaa energiatehokkuudessaan huipputasoa.

Tilaukseen sisältyy 12 KONE Alta™, 10 KONE MonoSpace® Special ja neljä KONE MiniSpace™ -hissiä sekä kaksi KONE TranSys™ -tavarahissiä, pieni tavarahissi ja kaksi KONE EcoMaster® 130 -liukuporrasta. Henkilöhissit toimivat ekotehokkaalla KONE EcoDisc® -nostokoneistolla, minkä lisäksi niissä hyödynnetään järjestelmää, joka muuntaa ylijäämäenergian sähköksi ja palauttaa sen takaisin rakennuksen sähköverkkoon.

DC Tower 1:stä tulee Itävallan ensimmäisiä toimistorakennuksia, jotka rakennetaan ja varustetaan Euroopan komission rakennusten energiankulutusta ja kestävää kehitystä koskevien ”Green Building” kriteerien mukaisesti. Rakennukselle on tarkoitus hakea LEED-luokituksen mukaista kulta- tai platinatason sertifiointia.

”Pyrimme käyttämään energiaa järkevästi vain silloin kun se on todellakin tarpeen. Viime kädessä tämä alentaa käyttökustannuksia ja ennen kaikkea säästää luonnonvaroja, mikä on Green Building rakentamisen periaatteiden mukaista,” toteaa WED AG:n toimitusjohtaja Thomas Jakoubek.

Paitsi korkeudessa DC Tower 1 peittoaa Itävallan kaikki muut toimistorakennukset myös hissien nopeudessa. Tornirakennuksen seitsemän pikahissiä kulkevat kahdeksan metriä sekunnissa (28,8 km/h) ja vievät matkustajat katutasolta lähes 200 metrin korkeudella sijaitsevalle näköalatasanteelle 40 sekunnissa. Pikahissit on ryhmitelty kolmen kuusi metriä sekunnissa kulkevan hissin kanssa yhteensä 10 hissin ryhmään. KONE Polaris -kohdeohjausjärjestelmä optimoi ihmisvirrat ja takaa mahdollisimman lyhyet odotusajat.

”On hienoa osallistua tähän näyttävään projektiin. KONEen pitkä kokemus suurprojekteista ja osaaminen energiatehokkaissa ratkaisuissa mahdollistaa projektin onnistuneen toteutumisen ja auttaa WED:ia saavuttamaan projektissa omat energiatehokkuudelle asettamansa tavoitteet”, toteaa Noud Veeger, KONEen Pohjois- ja Keski-Euroopan aluejohtaja.

Tilaus kirjattiin vuoden 2010 kolmannella neljänneksellä.

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4775

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2009 KONEen liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 34 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Vuonna 1910 perustettu KONE viettää satavuotisjuhlavuottaan vuonna 2010.

2010-10-06 KONEen energiatehokkaat hissit Itävallan korkeimpaan rakennukseen, Wienin DC Tower 1:een