Muutoksia KONEen organisaatiossa

Pörssitiedotteet Julkaistu 26.04.2005

Aiemmin julkistetun jakautumissuunnitelman mukaisesti KONE jakautuu 1.6.2005 kahdeksi perustettavaksi yhtiöksi, hissi- ja liukuporrasliiketoimintaa harjoittavaksi KONE Oyj:ksi ja lastinkäsittelyratkaisuja tarjoavaksi Cargotec Oyj:ksi.

Uuden KONEen organisaatiota kehitetään selkeyttämällä ja vahvistamalla globaalien liiketoimintayksiköiden ja maayksiköistä koostuvien alueiden muodostamaa matriisia. Tämän seurauksena aluejohtajista tulee johtokunnan jäseniä. Muutosten tavoitteena on lisätä toiminnan asiakassuuntautuneisuutta, ottaa huomioon entistä nopeammin ja paremmin eri markkina-alueiden tarpeet ja lisätä globaalien yhteisten toimintojen tuomaa tehokkuutta. Uudistuksen jälkeen yhtiön johto sijoittuu entistä tasaisemmin KONEen päämarkkina-alueille. Organisaatiomuutoksen yhteydessä on tehty seuraavat nimitykset, jotka astuvat voimaan 1.5.2005.
Aluejohtajat Pekka Kemppainen, Eric Maziol ja Heimo Mäkinen on nimitetty johtokunnan jäseniksi. Pekka Kemppainen vastaa Aasiasta ja Tyynenmeren alueesta asemapaikkanaan HongKong, Eric Maziol Länsi- ja Etelä-Euroopasta asemapaikkanaan Nizza ja Heimo Mäkinen Pohjois-Amerikasta asemapaikkanaan Moline, Illinois. Aluejohtajaksi Keski- ja Pohjois-Euroopan alueelle on nimitetty Noud Veeger, joka on aiemmin vastannut uusien hissien ja liukuportaiden liiketoiminnasta. Veeger jatkaa johtokunnan jäsenenä uutena asemapaikkanaan Lontoo.
Uusien hissien ja liukuportaiden liiketoiminta-alueeseen liitetään uusiin laitteisiin liittyvä globaali tutkimus- ja kehitystoiminta. Tämän kokonaisuuden johtajaksi ja johtokunnan jäseneksi asemapaikkanaan Espoo on nimitetty Heikki Leppänen, joka on aiemmin vastannut tutkimuksesta ja kehityksestä. Hänen seuraajakseen on nimitetty Jussi Oijala, joka on aiemmin vastannut Suomen tuotekehityskeskuksesta.
Hissien ja liukuportaiden palveluliiketoiminnan johtajaksi ja johtokunnan jäseneksi on nimitetty Peter de Neef, joka on aiemmin toiminut Hollannin maajohtajana. Synergiaetujen saavuttamiseksi hänelle raportoi myös Michel Chartronin johtama automaattiovien huoltoliiketoiminta. De Neefin asemapaikka on Espoo.
Isojen projektien myynnin kasvua vauhdittamaan muodostetaan aiempaa vahvempi yhtiönlaajuinen Suurprojektit-yksikkö, jonka johtajaksi on nimitetty William Orchard. Hän on aiemmin toiminut palveluliiketoiminnasta vastaavana johtajana. Orchard jatkaa johtokunnan jäsenenä uutena päätoimipaikkanaan Shanghai.
Yritysjärjestelyistä, strategisista alliansseista ja lakiasioista vastaava johtaja Klaus Cawén, talous- ja rahoitusjohtaja Aimo Rajahalme sekä henkilöstöjohtaja Kerttu Tuomas jatkavat tehtävissään ja johtokunnan jäseninä asemapaikkanaan Espoo.
Kaikki yllämainitut johtokunnan jäsenet sekä viestinnästä ja sijoittajasuhteista vastaava johtaja Minna Mars sekä markkinointijohtaja Thomas Rönnholm raportoivat toimitusjohtaja Matti Alahuhdalle.
Kerttu Tuomas
henkilöstöjohtaja